03
09
2012
--

Elfogadni vagy tolerálni - nem ugyanaz

Csak egy rövid gondolat a feltétel nélküli elfogadás és szeretet kapcsán.
(Bár a legtöbb posztomat rövidnek szánom csak aztán belemelegszem).

Évekkel ezelőtt egy multis főnökömtől hallottam egy gondolatébresztő mondatot az elfogadás és a tolerancia közti különbségről. Sokszor eszembe jut, amikor ezekkel a fogalmakkal találkozom. Mintha egymás szinonímáiként használnánk őket, pedig van egy alapvető különbség.

A toleranciában megkülönböztetés van, az elfogadásban egyenlőség.

Ma egy interjúban hallottam amint valaki azt mondta, hogy a hosszú házassága titka - többek között - a tolerancia. Nekem ez nem túl megnyugtató.

A tolerancia azt jelenti, hogy látom, hogy van egy rossz tulajdonságod (=én rossznak ítélem meg egy tulajdonságodat, viselkedésedet) de én azt megtűröm, elviselem, tolerálom, kibírom, mert szeretlek. Tehát ez egy kompromisszum, ami erőfeszítésbe telik. Lehet, hogy ez a könnyebbik út, de benne van az is, hogy esetleg csak rövidebb távon működik. Könnyen lehet, hogy a türelem egyszer elfogy, egyszer tele lesz a pohár és visszafordíthatatlanul túlcsordul.

Ezzel szemben az elfogadás azt jelenti, hogy nem cimkézem fel, hogy az Neked egy rossz tulajdonságod (és én mily nagylelkű vagyok hogy türelemmel elviselem). Hanem elfogadom azt, amilyen vagy. Hiszen olyan vagy, mint én, mint mi itt mindannyian, sokféle tulajdonsággal, színekkel, árnyalatokkal.

Szerintem inkább ez utóbbi lehet a hosszú kapcsolatok valódi "titka". Talán ez jóval nehezebb, nagyobb tudatosságot és kisebb egót igényel, de ha egyszer valaki felé megvan a teljes elfogadásom, az nagyon felszabadító. Hiszen az elfogadást őszintén, belülről érzem, ez nem kerül semmilyen erőfeszítésembe, nem egy szerepet játszom ami el tudna fárasztani. Míg a tolerancia átmeneti, az elfogadás végtelen.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://egyensuly.blog.hu/api/trackback/id/tr154299717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Blog.hu Sablonok (Népkert Kft.)