10
28
2010

Túlélő csomag és tippek - a pánikrosszullét átvészelése

Mielőtt továbbmennék és a lelki fejlődési utamról írnék, vagy a lehetséges kiutakat, gyógymódokat említeném, kezdem a legfontosabbal, de legalábbis a legsürgősebbel. Hogyan is sikerült átvészelnem a szorongásos rosszullétekkel tarkított munkanapokat, a rettegéssel teli reggeli indulásokat és a spontán pánikrosszulléteket?

Nekem szorongásból adódó testi tüneteim, és szituációtól független (spontán) hasi pánikrosszulléteim egyaránt voltak. Szédülés, rövid időre azt éreztem, mintha zuhannék, utána kivert a víz, azt éreztem hogy menekülnöm kell, mindenem "bebizsergett", hányinger/hányás/hasmenés, nagyon erős félelemérzet (ájulástól, hányástól). Bár szerencsére ájulás az esetemben nem történt soha. Egy tipikus pánikrosszullét állítólagosan 10-12 percig tart, nekem a szorongásos tünetek miatt volt hogy órákon át "túl kellett élnem". Emiatt elég sokféle dolgot kipróbáltam az átvészelésükre, ezt szeretném most megosztani, hátha jól jön másnak is.


 

Napi túlélőcsomagom:

-kis palack hideg víz a táskában (általában babáknak szánt ásványvizes palack, praktikusan pici kiszerelés és gyorsan lepattintható kupak)
-pici cukorka, kockacukor, keksz vagy csoki a táskában (a rosszullétektől tartva egyre kevesebbet ettem (ez nem követendő példa!), ezért volt hogy már inkább az éhségtől émelyegtem, ekkor ezek jól jöttek, ugyanakkor nem féltem attól hogy megterheli a gyomrom és ki is jön belőlem)
-kis zacsi, sok papírzsepi a zsebben (ha elfajulna a rosszullét)
-Bach virágterápia - elsősegélycsepp a másik zsebben. Csakis roham esetén, pár csepp a nyelv alá, azután csukott szemmel elképzeltem ahogyan a cseppek átjárják a testem és nyugodtan, egyenletesen lélegeztem (megpróbáltam), utána 2 dl vizet ittam, hogy az segítsen kimosni a szervezetből a roham által okozott stresszhatást. Ez velem pillanatokon belül csodákat tett!!! Ráadásul nem szintetikus, nem okoz függőséget, stb. (én itt szereztem be: ulmuskft.unas.hu/spd/unas_938028/39_Elsosegely_Cseppek_Rescue_Remedy)

A fentiek segítettek fizikai szinten biztonságban érezni magam. De akkor még mindig ott volt a fejem és a lelkem, őket aztán főleg meg kellett nyugtatni, mert ők akkor is kattogtak ha nem volt rosszullét (=félelem a következő rosszulléttől, háborgás, hogy miért történik ez az egész, magam megkérdőjelezése, szégyenkezés amiatt hogy gyengének lát a világ, stb, stb).

Első és legfontosabb ami bevált, hogy el kellett terelnem és 100%-ban le kellett kötni a figyelmem! Tippjeim (vegyesen használtam ezeket munkaidőben és azon kívül, otthon és máshol):

-dolgozni teljes odafigyeléssel
-kedvenc, vidám zenéket jó hangosan hallgatni, szöveget énekelni, ha lehet (kocsiban, mobiltelefonon, interneten)
-felhívni valakit, akivel régen nem beszéltél, sms-eket írni
-rákattanni egy vagy több blogra az interneten egy kedvenc hobbid, témád kapcsán, ami nagyon érdekel
-vígjátékokat, vidám internetes videókat nézni
-kisgyerekekkel vagy állatokkal foglalkozni, ők lekötnek biztosan
-kimenni a friss levegőre
-kedvenc zenész/színész interjúkat nézni interneten
-naplót írni, leírni hogy éppen hogy érzed magad, mitől félsz
-nyugtató mondatokat ismételgetni gondolatban, leírni egymás után sokszor
-megnyugtató versikét írni és ismételgetni
-sms-t vagy levelet írni Magadnak, amiben megdícséred magad hogy ügyesen átvészelted a nehéz perceket, órákat, mintha a legjobb barátodnak írnád (ez lehet hogy bután hangzik, de nekem jól jött; írni is jó és újra elolvasni is)
-felhívni vagy írni valakinek aki már átment hasonló rosszulléten és meg tud nyugtatni
-elmondani a környezetednek, hogy most nem vagy jól (egyrészt lekerül rólad a titkolózás stressze, másrészt ha még rosszabbul lennél, ők gyorsan tudnak segítséget hívni)
-sírni egy kicsit, ez levezet a feszültségből

És mindeközben EL KELL FOGADNI, hogy most átmenetileg nehezebb, nem szabad ostorozni magad érte. TUDATOSÍTANI KELL, hogy ez egy jelzés a lelked mélyéről, amivel foglalkoznod kell, de azt is TUDNI KELL, hogy ELMÚLIK! :-)

Nekem ezek a tapasztalataim, ha bárki kiegészítné a listát, kommentekben nagyon szívesen várom a saját tapasztalatokat. Szép napot és kitartááááás!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://egyensuly.blog.hu/api/trackback/id/tr712384025

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ntimi 2012.02.01. 12:28:25

Nekem eloszor a munkahelyemen kezdodott egyik percrol a masikra gyengeseget éreztem aztan majdnem elajultam.Azota mindennap rettegve mentem dolgozni,egész nap felek hogy megint rosszul leszek,mire hazaerek minden jo.Allandoan szedulok a munkahelyen hozza kell tenni egyedul dolgozom egesz nap nem szol senki hozzam igy gondolom van idom rettegni:)most az elso rosszullet ota 5 honap telt el es ma megint ram tort,gyorsan vert a szivem elsápadtam,aztan kipirult az arcom faztam aztan melegem volt,es szedultem,de mire leultem 20 perc mulva mar egyedul vezettem haza,itthon pedig semmi bajom.Mi a velemenye ott kellene hagyni ezt a munkahelyet ahol mindeg rosszul vagyok,vagy minden melohelyen ez lesz mostmar?valaszat elore is koszonom.Timi.

Delftin 2012.02.01. 16:31:53

Kedves Timi!

Köszönöm hogy megtisztel a bizalmával. Mivel nem ez a végzettségem, nem tudok valódi szakmai segítséget adni, de a saját tapasztalatomat szívesen megosztom, hátha segítségére lesz.

Én egyrészt a tüneteket is próbáltam kezelni és úgy bírtam ki a munkahelyen a napokat (ld. fent), de emellett hosszútávon az segített, hogy lementem a dolgok mélyére az okokat megkeresni (amik jó sok éve ott voltak már). Az összefüggések megértésével lépésről lépésre jobban elfogadtam a lelkem háborgását és így a félelmet, vagyis a rosszullétet is el tudtam fogadni, ezzel le is tudtam építeni. Mert jobban értettem, mi zajlik bennem, így már nem volt olyan félelmetes.

Nyilván mindenki története más és más, de sokszor a tünet érkezése nem függ össze evidens módon a hellyel, ahol a rosszullét érkezik. Azért ha a rosszullétet övező körülményeket megfigyeli (gondolatok, emberek, beszélgetések, témák, saját érzések, zenék, bármi), lehet hogy előbb-utóbb talál benne közös tulajdonságot, ami segíthet elindulni.

Tehát azt gondolom, hogy mielőtt munkahelyet változtatna, próbálja megfejteni önállóan vagy szakértő segítségével a rosszulléte okait. Lehet, hogy összefügg a munkahelyi szituációval, pl ha lelke mélyén valami egész más foglalkozást szeretne űzni, vagy ha fél az ottani egyedülléttől, de lehet hogy más okozza. Lehet valami más rejtett, belül játszódó félelem, vagy régebbi érzelmi megrázkódtatás amivel még nem tudott szembenézni és amikor a munkahelyén jobban ráér, akkor ez a felkavaró érzés feljön és hatással van a közérzetére. Ez esetben viszont nem segítene a munkahelyváltás.

Szerintem nem lesz ez mostmár minden munkahelyen így, de ha ismétlődik a rosszullét az jelzés lehet arra, hogy valami feljött amivel foglalkozni kell. Önismereti módszerek, könyvek, az álmai és gondolatai tudatosabb megfigyelése is segíthet, vagy fordulhat valamilyen szakemberhez, akiben megbízik e téren.

Kitartást és minden jót kívánok!

Blog.hu Sablonok (Népkert Kft.)